Meer rust in je hoofd door offline te gaan

Afgelopen week stond ik met een interview in ‘Vriendin’, het maar liefst 2 na grootste vrouwen weekblad van Nederland en dat vond ik zowel gaaf als best spannend. Het stuk ging over mijn offline tijd in Zweeds Lapland en brachten mij in herinnering terug naar een heftige tijd, eind 2015 en begin 2016, waarbij het ONLINE zijn mij veel afleiding bracht. Afleiding van de emoties die ik liever niet wilde voelen, maar dat werkt maar heel beperkt. Dat het heel belangrijk is om ze wel te ervaren weet ik nu en dat het veel gezonder is weet ik ook al even. Mijn offline tijd heeft me hierbij geholpen. Voel jij je soms ook onrustig, gespannen en heb je het liefst altijd je telefoon bij je, of andere manieren van afleiding? Kan je er soms al stress van krijgen als je alleen maar een pingetje hoort, omdat er een berichtje binnenkomt? Dat had ik ook en ik ben heel radicaal offline gegaan. Gewoon omdat ik dat nodig had en omdat het tijd was om eens echt die verbinding aan te gaan. Niet die ‘zogenaamde verbinding’ met de hele wereld via sociale media, maar allereerst en vooral de verbinding met mezelf. Om meer rust in je hoofd te krijgen hoef je overigens niet 4 maanden op een koude berg in Zweden te gaan zitten, het kan ook thuis.

  • Training Master your True Connection - Marieke van Duijn

Wanneer gaat het te ver? #Ghostappjes

Nog even dat ene berichtje beantwoorden, je telefoon wegleggen omdat je een boek gaat lezen, maar na 1 pagina heb je je telefoon alweer in je handen. Ga eens na, hoe vaak zit jij (ongemerkt) op je telefoon op een dag? En adem je de hele dag rustig door of voel je je soms benauwd in je borst of kan je moeilijk doorademen? Hoe hoog is je hartslag als je het signaal hoort van een binnenkomend bericht? Als dat is omdat het van je geliefde is of van de persoon die jij heeeel erg leuk vindt: helemaal goed en fijn! Maar is het van een collega of van iemand die ‘weer wat van je wil’: niet fijn. In mijn ‘finest’ hour hoorde ik zelfs signalen terwijl mijn telefoon uitgeschakeld stond. Zogenaamde ‘Fantoom appjes’ (of ‘Ghostappjes’): je lichaam en geest zijn zo ‘getraind’ dat je je verbeeldt dat er signalen (en dus prikkels) binnenkomen als je ze een tijdje niet echt hebt gehad. Ik vond dit best schokkend.

Wat zijn de positieve effecten van offline gaan?

Na een ‘afkick-periode’ van 1 á 2 weken waarin ik ook wel wat onrustig was en erg de neiging had om steeds op mijn telefoon te kijken, kregen gelukkig de positieve effecten steeds meer de overhand.

In combinatie met de ademoefeningen die ik erbij deed, ervaarde ik vooral de volgende positieve effecten van het offline gaan:

  • Meer rust en ontspanning in mijn hoofd en lijf, zo fijn!;
  • Letterlijk en figuurlijk meer lucht en ademruimte;
  • Ik kon beter slapen (want minder gespannen en doordat ik beter sliep had ik ook meer energie);
  • Betere concentratie en focus, ik kon veel meer in het nu aanwezig zijn, wat me een dankbaar mens maakte;
  • Ik had meer tijd over en trok daarom ook meer de natuur in, dat gaf me ook heel veel rust en ik voelde me veel fitter en minder moe;
  • Door meer rust en ademruimte kwam ik dichterbij mijn gevoel te staan, waardoor ik makkelijker kan voelen wat ik wil in het leven (hier ging mijn hart echt van juichen);
  • Je bent veel meer in echte verbinding met de wereld en mensen om je heen.

Hoe kan je in het dagelijks leven offline gaan?

Wat voor jou werkt, werkt voor jou, dus ga vooral uitproberen. In Zweden ging ik alle online afleiding uit de weg, maar ook thuis kan je het volgende doen:

  • Zet je wifi uit, ook je mobiele netwerk en leg je telefoon buiten handbereik (of vraag iemand om ‘m te verstoppen). Pak vervolgens een boek en lees het ook!
  • Ga wandelen en LAAT JE TELEFOON THUIS. En ja, als je die ene mooie foto had kunnen maken dan maak je gewoon een ‘mind-picture’. Geniet van de natuur in plaats van van je beeldscherm.
  • Ga een avond per week of een dag per 2 of 4 weken offline. Of begin klein: ga naa de wc ZONDER TELEFOON. (Voor wie hier nu om moet lachen: er zijn mensen die dit heel moeilijk vinden en ja, ik was er zeker 1 van!).
  •  Ga naar plekken waar geen netwerk is, de zogenaamde ‘white spots’. In Nederland zijn er daar niet zoveel van, maar via -sorry- internet wel te vinden, bijv. op de Veluwe.
  • Doe een offline challenge met je huisgenoten en help elkaar. Als je eenmaal gewend bent en de voordelen ervaart, is het ook makkelijker en voelt het niet meer als ‘volhouden’.
  • Ga op stilteretraite of kom bij mij voor een BooStcamp of coachingssessie in de Noordwijkse duinen, dan ga ik je ook zeker vragen je telefoon in te leveren…
  • Je bent veel meer in echte verbinding met de wereld en mensen om je heen.

En wat nou zo mooi is, als je wat vaker offline bent, wordt de verbinding juist beter. Je bent dan immers veel meer in echte verbinding met jezelf en de mensen om je heen.

Wat is echte verbinding?

‘De energie die bestaat tussen mensen wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen’, zo beschrijft auteur en hoogleraar Brené Brown ‘verbinding’. En zeg maar eerlijk: hoe vind jij het zelf als je met iemand praat terwijl diegene ook met de telefoon bezig is?

Het is onderzocht dat mensen zich al meer gezien en gehoord voelen, als je niet je telefoon vast hebt als je contact met ze hebt. Ook als je er helemaal niet op kijkt. Gewoon uit het zicht leggen dus, dat ding.

Een beter seksleven

Als je je verbonden voelt met anderen, komt het hormoon oxytocine vrij en daardoor wordt weer serotonine aangemaakt. Dit geeft een goed gevoel, meer ontspanning, gaat gevoelens van angst tegen en kan zelfs positieve invloed hebben op je seksleven! En fijn dat je door meer offline te zijn daar nu ook wat meer tijd voor hebt.

Maar eerst nog even terug naar de bron: dat ben jijzelf. Als jij je eenzaam voelt of alleen bent, ga dan ook vooral eens die echte verbinding aan met jezelf: ga offline en leg die telefoon (ver) weg! Want pas als je verbonden bent met wie jij echt bent, pas dan kan je ook de verbinding aangaan met anderen.

Marieke van Duijn
Marieke van Duijn – Pak de Kans

Marieke van Duijn is naast ademcoach ook sport & beweegcoach en geeft BooStCamps in Noordwijk in de duinen en op het strand.